poniedziałek, 17 marca 2014

W tableszycie kostka się nie zgubi.

Ostatnie działania w grupie Superbelfrzy Mini zainspirowały mnie do wykorzystania aplikacji z kostkami do gry na lekcji matematyki.Pobraliśmy aplikację https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lt.playingdice&hl=pl, ponieważ można tam wybrać kilka kostek, wybrać ich kolory i tło. A poza tym kostki są estetyczne i wyraźne. Kostki się zmieniają, gdy pukniemy w ekran tabletu.
Najpierw dzieci pracowały z dwiema kostkami. Zapisywały mnożenie do wylosowanych oczek na kostkach. Takich działań zapisały 6, a wyniki uporządkowały od największego do najmniejszego, by na końcu obliczyć ich sumę.
Następnie pracowały z czterema kostkami. Kostki wskazywały ile jedności, dziesiątek, setek i tysięcy ma liczba. Uczniowie zapisywali powstałe liczby, np. 2463=2000+400+60+3. Odczytywali je głośno, podawali działanie. Tych działań zapisali po 5.
Potem pracowały nadal z czterema kostkami, ale tym razem dwie kostki tworzyły liczbę dwucyfrową i należało obliczyć sumy powstałych dwóch liczb dwucyfrowych. Uczniowie zapisali i wyliczyli po 6 takich działań.
Znowu wróciliśmy do dwóch kostek. Tym razem należało powstałe z losowania liczby pomnożyć przez 4 i wyniki dodać, np. 4 x 5 + 4 x 6 = 20 + 24 = 44. Potem pierwszą liczbę z wylosowanej kostki pomnożyć przez 2, a drugą przez 3 i znowu dodać iloczyny np. 2 x 6 + 4 x 5 = 12 + 20 = 22.
Wszystkie obliczenia uczniowie zapisywali do zeszytu. Pracowali bez wytchnienia, nikt się nie nudził i nikomu nie zgubiła się kostka.
Przyszedł czas na zabawę w parach. Dzieci losowały po trzy kostki, dodawały ich oczka. Punkty dostawała ta osoba, której suma oczek była liczbą parzystą. Potem to samo należało zrobić z czterema kostkami. Dzieci kontrolowały siebie nawzajem, liczyły szybko, zapisywały wyniki. Za aktywną pracę wszyscy otrzymali punkty w dzienniku classDoJo. Z zadowoleniem patrzyłam, jak przez 45 minut wszyscy zajmowali się matematyką, doskonalili technikę rachunkową poprzez zabawę kostkami, zmieniali ich kolory i tło w grze.

1 komentarz:

  1. Świetna zabawa. Większość tych propozycji wykorzystuję również na lekcjach, ale ze zwykłymi kostkami. Faktycznie kilka kostek i skarbnica matematycznych pomysłów w zasięgu ręki. Moje dzieci też zapisują działania, każdy w indywidualnym tempie. Lubię To!

    OdpowiedzUsuń