wtorek, 29 października 2013

Kody QR a polska ortografia.

Sporo ćwiczeń udało się zrobić na jednych zajęciach. Ćwiczenia ortograficzne, gramatyczne potrafią być nużące. Należy też pamiętać, że wymagają powtórzeń, pisania, opatrzenia się. Wydrukowałam 6 kodów QR, pod którymi kryły się zdania- zbitki słów z trudnościami ortograficznymi bez znaków przestankowych. Wydrukowane podwójnie kody rozłożyłam na dywanie, przypięłam do tablicy oraz położyłam na wolnej ławce. Należało zeskanować kody w dowolnej kolejności, od razu wszystkie, lub pojedynczo. Nikt się nie musiał przepychać, kodów było dużo, leżały w miejscach łatwodostępnych i dobrze oświetlonych, więc skanowanie było błyskawiczne. W zeszycie do języka polskiego dzieci przepisywały zdania już poprawnie zredagowane, zaznaczały kolorem trudności ortograficzne, znaki przestankowe. Dokonaliśmy wspólnej analizy ortograficznej, przypomnieliśmy zasady pisowni "rz" po spółgłoskach. Następnie przyszedł czas na samodzielne zakodowanie zdania z trudnością ortograficzą dla koleżanki lub kolegi z ławki. Ależ była frajda! A ile pytań w związku z ortografią! Niektórzy przygotowali kilka zdań i inne dzieci chętnie rozszyfrowywały te zdania i je zapisywały. Nawet więcej, niż prosiłam. Jutro będą w ten sposób redagować dyktando w grupach i je kodować. Pracą domową będzie zapisanie zdań od innej grupy po zeskanowaniu kodu QR.

3 komentarze: