środa, 26 lutego 2014

Jak to jest być testerem ?

Nie jest łatwo być testerem. Myślę, że testerem smaków czekolady jest być przyjemniej niż np. testerem odkurzacza albo płynu do mycia szyb.
Dzięki pani Basi Halskiej, nauczycielce z Zespołu szkół nr 6 im. J. III Sobieskiego w Jastrzębiu Zdroju mieliśmy okazję przekonać się jak to jest być testerem, ale takim niezwykłym testerem. Dziś byliśmy testerami aplikacji na tablet, która ma być wykorzystywana przez dzieci autystyczne. Zadanie bardzo poważne, więc dzieci poważnie podeszły do swojej roli. Nie wyjaśniałam kto będzie obsługiwał tę aplikację, tylko zaznaczyłam, że jest ona bardzo ważna dla chorych dzieci, które mają kłopoty z komunikowaniem się z otoczeniem. O komunikacji uczymy się realizując program "Przyjaciele Zippiego", więc dzieci wiedziały jakie to ważne, by być zrozumianym i wysłuchanym.
Dzieci pobrały aplikację i przystąpiły do realizacji pierwszego zadania. W absolutnej ciszy, bez mówienia miały przekazać koledze, czy koleżance swoje pragnienia posługując się ikonami aplikacji. Osoba druga musiała notować, co zostało jej przekazane, by potem móc porozmawiać i upewnić się, czy ikony pomogły w wyrażeniu myśli i pragnień osoby, która nie mówi. Potem była zamiana ról. Zabawa trwała 10 minut, cały czas dzieci nie wypowiadały żadnego słowa, mowa ciała bardzo pomagała w komunikacji, dzieci bardzo skrupulatnie czyniły notatki.
Przyszedł czas na skonfrontowanie notatek z rzeczywistymi pragnieniami wyrażanymi za pomocą ikon. Okazało się, że można z powodzeniem porozumieć się za pomocą obrazków, ale dzieci przyznały, że łatwiej się mówi i takie porozumienie jest szybsze i efektywniejsze. Dużo więcej powiemy słowami niż obrazkami, bo używamy przymiotników. Mimo to aplikacja jest świetna. Uczniowie zaproponowali nowe ikony, wymyślali obrazki i ich znaczenia. Nawet jeśli nie są one przydatne dla dzieci z autyzmem wyzwoliły w moich uczniach niespożyte pokłady empatii i kreatywności. Bardzo się cieszę, że mogłam pokazać moim uczniom jeszcze jedno zastosowanie tabletu . Oprócz wykorzystania na lekcjach i w domu do nauki, grania w gry dla rozrywki i do celów edukacyjnych, tablet może być ważnym narzędziem przydatnym w codziennym życiu chorych ludzi. Aplikacja znakomicie sprawdziła się również na lekcji języka angielskiego. Dzieci w parach, a potem w grupach pokazywały sobie ikony jedzenia, a koledzy musieli powiedzieć zdania. Najpierw " Can I have some..., please? " a następnie " I like....very much" oraz " I don't like... at all" Świetnie się dziś bawiliśmy. Było i pożytecznie i edukacyjnie. Czuję się spełnionym nauczycielem. Radości moim uczniom przysporzyli autorzy aplikacji- uczniowie Korneliusz Buczkowski ( programista) i Marta Ptaszyńska ( graficzka). Trzymamy kciuki za ich kolejne aplikacje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz