wtorek, 29 kwietnia 2014

Zadania matematyczne w tableszycie.

Na zajęciach matematycznych doskonalimy obliczenia pisemne. Nie rozumiem dlaczego w nowej podstawie programowej są jako dodatkowe i nieobowiązujące. Dzieci nareszcie doczekały się nowych treści i chętnie uczą się jak dodawać  i odejmować pisemnie. W naszych ćwiczeniach jest kilka stron przeznaczonych na doskonalenie tej umiejętności i po kilku zajęciach musiałabym kserować dzieciom kart pracy. Dzięki tableszytowi nie muszę marnować papieru, a zajęcia są aktywne i każde dziecko jest zajęte obliczeniami.

Zakodowałam w kodach QR teksty zadań, dzieci odkodowywały je, zapisywały w zeszytach obliczenie i podawały odpowiedź. Bardzo podobała im się ta forma pracy, zrobiły kilka zadań, potem konstruowały zadania dla kolegów i koleżanek, które kodowały kodami QR.






Listy do Ziemi.

Tematyka ekologiczna jest obecna w naszym podręczniku i sporo wiemy na ten temat. Dziś dzieci pisały listy o tematyce ekologicznej, w których zachęcały innych do zachowań proekologicznych. Przygotowałam im ciekawostki na temat ochrony przyrody na stronie zewnętrznej. Kodem QR zakodowałam jej adres, a po zeskanowaniu kodu powędrowały na tę stronkę. Czytały te informacje z wypiekami na twarzy. Posłużyłam się informacjami stąd http://www.pgrproeko.pl/mam_czas_ciekawostki_ekologiczne.php.

Przypomnieliśmy budowę listu i zasady jego pisania. Dzieci zabrały się do pisania, potem sprawdziłam wszystkie prace i mogły przepisać na specjalne kartki, które dostaliśmy od Fundacji Ekologicznej ARKA.

Podczas sprawdzania prac dzieci grały w grę, którą zaproponowała Monika. To gra logiczna, trzeba przejść labirynt, co wcale nie jest łatwe. Caveboy Escape.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appxplore.caveboy&hl=pl


poniedziałek, 28 kwietnia 2014

What time is it ?

Na lekcji języka angielskiego uczymy się o godzinach, określamy czas czynności  codziennych.
Pobraliśmy aplikację ze sklepu Play https://play.google.com/store/apps/details?id=net.abe3.clock&hl=pl.
Aplikacja jest maleńka, pobieranie trwa sekundy, a zabawa na lekcji bardzo fajna.
Najpierw dzieci ustawiały wskazówki zegara na pełnych godzinach, potem ćwiczyliśmy połowę godziny  i minuty.Polecenia podawałam w języku angielskim. Na kolejnej lekcji to dzieci będą wymyślać godziny dla swoich kolegów i zadawać zagadki. Przyjdzie czas na koleżeńską kontrolę i liczenie punktów w zadaniach.

Legenda o Bazyliszku.

Ta legenda jest znana dzieciom. Ale jest tak wiele wersji tej legendy, że porównanie dwóch to już świetna zabawa. Kod QR przeniósł uczniów na stronę z legendą do Bajowego Zakątka.

Po przeczytaniu przyszła pora na wyjaśnienie niezrozumiałego słownictwa. Słowo " dziatki" to nie dziadkowie. Dzieci wyszukały słowa w wykreślance na learningapps, bo akurat te zadania wspaniale działają na tabletach.

Wreszcie przeczytały legendę w podręczniku i zaznaczyły ołówkami fragmenty, które różnią tę wersję od wersji wcześniej przeczytanej. Po uzgodnieniach w parach zabrały się za stworzenie graficzne tych różnic w aplikacji SharpMindMap. Nie było tak prosto, bo kolejne kroki rysowałam na tablicy. Już po chwili dzieci same działały w aplikacji i wspólnie uzgadnialiśmy jakie informacje zapisać. Mapki/grafy wysłały mi pocztą.


W ćwiczeniach dokończyły Odezwę do mieszkańców Warszawy wyrazami, które wystąpiły w wersji podręcznikowej legendy. Bardzo chętnie dzieliły się spostrzeżeniami na temat innych wersji, które poznały w przedszkolu albo na nagraniach z  audiobooków.
Zajęcia zakończyły się quizem w aplikacji kahoot, która dziś wyjątkowo płatała figle i kilka razy się zawieszała. Były to aktywne zajęcia, na których było i czytanie, i mówienie, i porównywanie, i wyciąganie wniosków, i pisanie, i współpraca....








czwartek, 24 kwietnia 2014

Mapa myśli w tableszycie.

Długo szukałam takiej apki. Potrzebowałam mapki zapisać, zmienić kolory, kształty, mieć możliwość edycji. Tę mapkę można wysłać mailem albo wysłać do PicCollage, Evernote. Nasz tablet nie pozwala na zrobienie zrzutu ekranu. Dlatego ta apka jest idealna.

środa, 23 kwietnia 2014

I po świętach...

Szybko minęło, z radością poszłam do pracy.

Marcel wołał od progu - " Proszę pani, ale mieliśmy pecha. Święta wypadły w dni, kiedy korzystamy w szkole z tabletów ".

 A to ci pech. Musimy nadrobić te dwa dni. Dzieci stęsknione za sobą dostaną nową gierkę do zabawy w parach. dziewczynom się spodoba, bo można ustawić kolory na różowo, chłopakom, bo jest rywalizacja.Wszyscy nawet nie zauważą, że się uczą z wypiekami na twarzy....Myślę, że będą potrafili ocenić wartość edukacyjną tej aplikacji, ale będzie to ich ulubiona po Math Duel.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.turtlelabs.math_challenge_duel&hl=pl


sobota, 19 kwietnia 2014

Komiksy.

Temat do wyboru, albo wielkanocny, albo związany z lekcją języka angielskiego- I can..., I can't..
A najlepiej dwa komiksy. Powstało dużo wspaniałych prac, nie wszystkie udało mi się poprawić wspólnie z uczniami. Zrobię to na kolejnej lekcji.


Pisanki, filcanki, malowanki, kraszanki...tablecianki.

Szyliśmy pisanki filcowe, usprawnialiśmy motorykę ręki...nie takie to proste zajęcie, gdyż zrobienie supełka okazywało się nie lada sztuką. Ale dzieciom się podobało, szyliśmy przez dwie lekcje w kolejne szkolne dni. Pani Ola z Patyczakami z Piły dostała naszą niespodziankę we środę i bardzo się ucieszyłam, że poczta zdążyła przed świętami.

Aplikacja na tablet https://play.google.com/store/apps/details?id=com.santosapps.eastereggmaker&hl=pl
pozwala na świetną zabawę w projektowanie wielkanocnej pisanki. Ale żeby nie było to takie tapanie po tablecie dla samego użycia sprzętu wymyśliłam do tego tabletowego zadania przygotowanie tablecianki i na lekcji języka angielskiego dzieci miały za zdanie opisać swoje jajko najpierw ustnie z kolegą, a potem w aplikacji PicCollage wykonać plakat w języku angielskim.
Fajna zabawa będzie, gdy dzieci będą kolorować tableciankę według dyktanda nauczyciela w języku angielskim.Na języku polskim mogą opisywać swoją pisankę, potem pisankę kolegi. Można też przygotować zagadki do wykonanych dzieł. Wyświetlić plakaty na tablicy, podawać zaszyfrowane informacje o twórcy. Zadaniem dzieci będzie odgadnięcie kto jest autorem.

Gdy zrobimy pisankę tapiemy w ikonkę listu, po chwili zobaczymy wiele możliwości wysłania naszego dzieła - pocztą Gmail, na dysk Google, do aplikacji PicsArt, Pic Collage, Dropbox, QRDroid, Magisto, Comics HeadLite, tellagami, PicSay, PhotoStage Free...
Ja poprosiłam dzieci o przygotowanie plakatu w PicCollage i przesłanie mi mailem.

Marcel przygotował swoją tableciankę bardzo szybko, przyszedł do mnie, żebym mu pokazała jak wysłać plakat. Tata Marcela zarejestrował tableszyt na siebie, a Marcel ma pocztę założoną przez mamę na wp.pl. Nie może więc przesłać mi plakatu poprzez Gmail, bo nie zna hasła do poczty taty...
Po chwili zastanowienia mój 9 letni uczeń mówi- Wrzucę sobie ten plakat do Dropboxa i dodam jako załącznik do poczty. No nie wiem, czy zostałby zrozumiany przez niektórych dorosłych. Pozostaję w zachwycie do dziś.


wtorek, 15 kwietnia 2014

Wielkanoc za pasem.

Zawsze lubiłam ten przedświąteczny czas, chociaż nadchodzi on zawsze niespodziewanie szybko. Ledwo były święta Bożego Narodzenia..

Przygotowałam dzieciom informacje o zwyczajach i tradycjach wielkanocnych na stronie zewnętrznej. Znalazły się tam informacje o symbolicznym znaczeniu wielkanocnych potraw, wierzeniach. Dzieci znalazły się na tej stronie oczywiście za pomocą kodu QR. Czytały  tekst, a potem zadawały sobie nawzajem pytania, czasem informacja wywoływała uśmiech na twarzach. Jak np. ta, w której zalecano dziewczynom umycie twarzy, żeby były piękniejsze.

Gdy omówiliśmy zwyczaje i podzieliliśmy się spostrzeżeniami na temat naszych własnych obchodów świąt wielkanocnych przyszedł czas na kahoot. Quiz składał się z 9 pytań podsumowujących wiedzę dzieci z tego tematu. Oczywiście było dużo emocji, bo w ustawieniach ograniczyłam czas odpowiedzi na 5 sekund.

Od kilku lat mam magiczne pudło, w którym zgromadziłam wiele przedmiotów związanych z Wielkanocą. Są tam pisanki, zasuszony mazurek ( zawsze dzieci ubolewają, że już niejadalny ), drewniana kołatka, którą kupiłam w górach, palma z Kurpii, kurczaczki, plastikowa ryba, szczotka, szmatka do wycierania kurzu, koszyczek...Na dywanie ułożyliśmy kartoniki z nazwami dni Wielkiego Tygodnia i przyporządkowaliśmy im poszczególne przedmioty.

Na tablety pobraliśmy dwie aplikacje, w jednej zrobiliśmy plakat z pisanką, na którym wymieniliśmy potrawy związane z wielkanocnym śniadaniem. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.santosapps.eastereggmaker&hl=plhttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.santosapps.eastereggmaker&hl=plDruga aplikacja to gra zręcznościowa, należy połączyć ze sobą jednakowe pisanki, by utworzyć najdłuższy łańcuch.https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waxigames.eastereggs&hl=plhttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.waxigames.eastereggs&hl=pl

W zeszytach do języka polskiego zapisaliśmy też informacje o świętach wielkanocnych na podstawie przeczytanego wcześniej tekstu.

Dzień był wspaniały, bogaty w działania, atrakcyjny dla dzieci i dla mnie. Nie chciało nam się wychodzić z klasy.

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Duolingo-aplikacja na lekcję języka angielskiego.

Pokazałam dzieciom nową aplikację. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duolingo&hl=plWydawało mi się, że będzie dość trudna dla trzecioklasistów. Okazało się, że zawzięcie ćwiczyły, dopytywały się, a potem pomagały sobie wzajemnie. Aplikacja wymaga systematycznych ćwiczeń, a po założeniu konta na stronie internetowej przypomina o ćwiczeniach. Mam nadzieję, że dzieci korzystają z niej w domu.


sobota, 12 kwietnia 2014

Kod QR powie ci coś na uszko.

No to mnie zaskoczyła ta możliwość. Kod QR i informacja ustna. Gdy avatar mówi do dzieci, to go widać, może być zabawny, podawać każdą informację...prognozę pogody, przepis na ciasteczka, opis, który jest zagadką, kreatywność dzieci i nauczyciela pozwoli na wymyślenie zastosowań dla tej aplikacji.

Potrzebna jest umiejętność pisania, może też być pisanie w języku angielskim. Wtedy skorzysta z tej aplikacji nauczyciel języka angielskiego.Zabawa będzie przednia.
Dziecko może przygotować opis pogody w kilku zdaniach, kod QR wysłać koledze, a druga osoba musi narysować ilustrację.

Inny pomysł na lekcję matematyki to wymyślenie zadania matematycznego, zakodowanie go kodem QR i wysłanie nauczycielowi. Nauczyciel drukuje kody QR i uczniowie wybierają kilka, odkodowują- wysłuchują zadania, zadanie rozwiązują w zeszytach, nauczyciel sprawdza. Moi uczniowie bawiliby się w takie detektywistyczne zadania bez końca. Zrobię im taki detektywistyczny dzień na pewno.

Do tego zadania potrzebny jest komputer - na stronie http://qrvoice.net/ należy wpisać tekst, by utworzyć kod QR. Potem tabletami aplikacja QR Droid dalsza część zabawy. Współpraca z nauczycielem informatyki będzie rozwiązaniem i pomocą.


piątek, 11 kwietnia 2014

Zondle-nowa odsłona.

Dzięki Oli dowiedziałam się, że Zondle mają nowe funkcje. Odkąd używamy tabletów na Zondle zaglądamy już tylko od czasu do czasu. W klasie drugiej moje dzieci zrobiły dużo gier, tworzyliśmy je wspólnie i to była nasza ulubiona strona. Dlatego bardzo się cieszę, że Zondle oferują też grę na urządzenia mobilne podobną do kahoot.

Po utworzeniu gry, wybieramy opcję Zondle Challenge i wciskamy przycisk Play now !


Po chwili załaduje się nowa strona, która pozwoli nam na rozpoczęcie gry.Wciskamy Start.


Teraz należy podać dzieciom link do strony http://www.zondle.com/play/  , najlepiej kodem QR, bo to znacznie przyspieszy zabawę. Po zeskanowaniu kodu uczniowie na ekranach tabletów  zobaczą miejsce na wpisanie kodu gry i wpiszą swoje imiona. Od tego momentu możemy wyświetlać kolejne pytania, a dzieci będą zaznaczać odpowiedzi. Mamy podgląd odpowiedzi, możemy grę zatrzymać, omówić problemy i wyjaśnić wątpliwości.



Na pewno dzieci się ucieszą, gdy zobaczą nowe możliwości Zondli. Znowu będą mogły w domu utworzyć grę, którą potem zaproponuję do gry w klasie. Gdyby nie Ola, na pewno bym to przegapiła.




wtorek, 8 kwietnia 2014

Pora na film.

Da się obejrzeć i w tableszycie. Ale ekran w kinie, samo wyjście z przyjaciółmi, spotkanie się, podglądanie świata jest atrakcyjniejsze. " Nauka spadania ". O spadaniu, lataniu, otrząsaniu się...
Los stawia nam na drodze Anioły, gdy ich potrzebujemy. Nawet o tym nie wiemy, a one są. My też bywamy Aniołami, też o tym nie wiemy. Jaka to odpowiedzialność....

niedziela, 6 kwietnia 2014

Przegląd tableszytowych skarbów, część 1.

Skarby pobrane na potrzeby kursu Tap, Swipe & Pinch są skarbami do momentu ich sprawdzenia, przećwiczenia i wymyślenia sposobu na ich edukacyjne wykorzystanie. Jeśli skarb wolno się otwiera, wymaga dziwnych i niezrozumiałych pacnięć, łączenia jedynie z serwisem youtube lub FB idzie do kosza. Jeśli uda się po wykonaniu zadania wysłać dzieło mailem, to już widać błysk skarbu. Wtedy uczeń może wysłać to, co zrobi do mnie, a ja już znajdę sposób na zaprezentowanie materiałów szerzej.

 Małe dzieci nie mają konta na FB, na youtube, więc nie chcę, by jakaś aplikacja tak bardzo je ograniczała, szukam innej w przebogatej gamie darmowych apek w Sklepie Play.

 Aplikacja PhotoStage Free https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nchsoftware.photostage_free&hl=pl pozwala na przygotowanie krótkiej prezentacji ze zdjęć i filmików. Zdjęcia można przyciąć, obrócić, dodać przejścia między nimi, a gotowe dzieło wysłać mailem, co jest wygodne w szkole w klasach I-III. Dzieci mogą zrobić też w taki sposób życzenia dla bliskich, prezentację o swoim zwierzątku.Ciekawą możliwością jest nagrywanie narracji do opowiadania. W darmowej wersji nie znalazłam opcji dodania tekstu. Dzieło zapisuje się jako plik wave mp4. Ten skarb zostawiam.

Jestem ciekawa czy działa offline.